We kijken altijd verder Wij maken complexe zaken begrijpelijk

Nieuwsgierig of vragen?

Bent u nieuwsgierig naar onze diensten of heeft u vragen?

Pensioenrichtleeftijd naar 68 jaar > controleer voorstel uitvoerder

28 september 2017

Per 1 januari a.s. gaat de fiscale pensioenrichtleeftijd naar 68 jaar. Voor die datum moet de pensioenregeling daarop aangepast zijn. Daartoe zijn er veel smaken.  Maar pas op, soms wordt door de pensioenuitvoerder het verkeerde voorstel opgediend…

Nieuw fiscaal kader

Samengevat is de wijzing als volgt: de toegestane jaaropbouw blijft gelijk, maar de uitkering moet dan wel een jaar later ingaan. Onderstaande tabel toont het nieuwe fiscale kader m.b.t. de maximale pensioenopbouw per jaar vanaf 2018:

2017 2018
pensioenrichtleeftijd Eindloon Middelloon Eindloon Middelloon
68 1,657 % 1,875 %
67 1,657 % 1,875% 1,535 % 1,738 %

Ook voor beschikbare premieregelingen wijzigt het fiscale kader. De toegestane beschikbare premie (de premiestaffel) wordt verlaagd. Klik hier voor meer uitleg.

Smaken werkgever

Er zijn veel smaken om de pensioenregeling aan het nieuwe fiscale kader aan te passen.

Wel aanpassen?

Soms ontkomt u niet aan een wijziging van de regeling. Bijvoorbeeld omdat de pensioenopbouw (in een middelloonregeling) al op 1,875% staat en alle andere “parameters” ook al fiscaal maximaal zijn.

Niet aanpassen?

Maar soms is een aanpassing van de pensioenregeling niet noodzakelijk.  Zo kan de premiestaffel in een beschikbare premieregeling soms gehandhaafd worden door deze voortaan fiscaal te toetsen aan een lagere rekenrente dan de rekenrente waarop die staffel gebaseerd is.

Meer smaken?

Het is de vraag welke smaak het beste bij u past.  Het antwoord is complex.  Klik hier voor meer uitleg.  Maar wilt u meer weten? Aarzel dan niet en bel ons even: service van de zaak!

Smaken pensioenuitvoerder niet altijd passend

Op dit moment ontvangen veel werkgevers een voorstel van hun pensioenuitvoerder voor aanpassing van de pensioenregeling. Maar die voorstellen sluiten vaak niet aan bij de wensen van de  werkgever, zijn vaak standaard oplossingen en zijn niet altijd correct. We zie in de praktijk bijvoorbeeld het volgende:

  • De pensioenrichtleeftijd wordt niet verhoogd omdat er fiscaal nog ruimte is. Ook al zou werkgever dat wel willen omdat verhoging van de pensioenrichtleeftijd tot een (gewenste) premiebesparing leidt;
  • De premiestaffel in een beschikbare premieregeling wordt verlaagd. Terwijl dat niet nodig is als de fiscale toetsing aan een lagere rekenrente getoetst wordt;
  • Er worden onjuiste percentages, salarisgrenzen en andere parameters gehanteerd.

Kortom, het is niet vanzelfsprekend dat de smaak van de pensioenuitvoerder ook op de menukaart van de werkgever past.

Tip voor werkgever/HR

Acceptatie van het voorstel tot aanpassing van de pensioenregeling is geen automatisme. Beoordeel het voorstel en onderzoek de alternatieven.

Wordt de pensioenregeling aan het nieuwe fiscale kader aangepast? Dan is de hoofdregel dat die versobering gecompenseerd wordt, tenzij er bijzondere omstandigheden zijn.  Betrek die “omstandigheden” in de besluitvorming.